reklama

Slovenská realita: Staré dievky a starí mládenci

Nie som jediný, kto spochybňuje kvalitu a zmysel sčítania obyvateľov Slovenska. Dokonca si myslím, že sú to vyhodené peniaze. Samotným problémom v sčítaniach sú ľudia, ktorý vypĺňajú jednotlivé rubriky doslova po svojom. A tak vznikajú vecné diskusie, ktoré žiaľ vedú skôr len k rastu nedôvery verejnosti voči sčítaniam, neochote odpovedať alebo odpovedať pravdivo a tým aj k zníženiu hodnovernosti výsledkov. Okrem toho, my Slováci sme už raz národ taký, ktorý má štatistiky rád už aj z toho dôvodu, že ich môžeme upravovať podľa našej potreby.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Napriek týmto úradníckym možnostiam Slovensko je v civilizovanej Európe na úplnom chvoste v počte postavených nájomných bytov. Za dvadsaťpäť rokov sme dokázali z krajiny, v ktorej prevládalo nájomné bývanie, urobiť krajinu, kde sa až 97% nehnuteľností nachádza v osobnom vlastníctve. Nedostatok nájomných bytov na Slovensku je však doslova alarmujúci. A pritom výstavbou nájomných bytov by sa podporili nielen mladé rodiny, ale aj samotné stavebné firmy, ktorých počet na trhu sa stále znižuje. Postaviť v hlavnom meste Slovenska za rok 50 nájomných bytov nestačí. Výsledok? Keď sa chce mladý človek osamostatniť, alebo založiť si rodinu, nemá veľa možností. Buď sa narodí do zabezpečenej rodiny, alebo sa zadĺži približne na tridsať rokov. To je priemerná doba, na ktorú sa zadlžuje bežný Slovák, ak si chce kúpiť byt. Vlastné bývanie nám dáva pocit istoty. Vlastný byt či dom slúži ako potvrdenie faktu, že sa o seba a svoju rodinu vieme postarať. Je však rozdiel medzi vlastníctvom starších bytov, ktoré si odkúpili ich nájomníci od štátu a vlastníctvom nových bytov. Kúpu nehnuteľnosti tiež berieme ako investíciu do budúcnosti. Aspoň tak to bolo donedávna. Karty zamiešala ekonomická kríza a len čas ukáže, či narýchlo postavené byty budú mať raz hodnotu, o akej dnes snívame. Potrebu vlastniť síce v súčasnosti začíname prehodnocovať, ale i napriek tomu prevažuje medzi nami názor, že nekonečne splácané bývanie vnímame ako výhodnejšie. Dôvod je jednoduchý: Ak bude výška nájomného približne rovnaká ako splácanie úveru na bývanie, nemusíme ani premýšľať, že vlastné bývanie je výhodnejšie. Aj keď hrozí, že vzhľadom k vysokej nezamestnanosti na Slovensku nemáme zaručené, že budeme schopní každý mesiac hypotéku splácať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladý človek na Slovensku nemá jednoducho možnosť prenajať si za prijateľných podmienok byt, osamostatniť sa či nabodaj založiť si rodinu. Väčšina nájomných bytov na Slovensku sú navyše byty sociálne. Ich podstata je v niečom úplne inom, ako v slušnom a ekonomicky prijateľnom prvom bývaní. A tak sa ani nečudujme, že Slovensko figuruje aj v štatistikách starých dievok a starých mládencov v Európe na nelichotivých miestach, že počet uzatvorených manželstiev môže byť čoskoro nižší ako počet manželstiev rozvedených. Je hanbou každej krajiny, ak mladí ľudia po dovŕšení osemnásteho roku života opustia múry detského domova a automaticky sa stávajú bezdomovcami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôležité je, že štatisticky je všetko v poriadku. Máme predsa ministerských úradníkov a rozhodujúce je to, čo napíšu oni. Ubezpečujem vás, že ich skúsenosti sú nenahraditeľné. Alebo: Papier znesie všetko?

Kristián Straka

Kristián Straka

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Staromešťan a záleží mi na tom, ako Staré Mesto vyzerá - v očiach nás obyvateľov a tiež jeho návštevníkov. Často sa hanbím za nečinnosť kompetentných, no robím všetko pre to, aby sme boli hrdí na miesto kde žijeme.Nikdy som nebol v žiadnej strane. V tomto volebnom období zastávam post poslanca v miestnom zastupiteľstve za Bratislavu - Staré Mesto Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu